CRTICA O OTPADU
HRVATSKA NE SMANJUJE OTPAD
RH je u tranziciju sustavno zanemarila provedbu cjelovitog sustava gospodarenja otpadom (CSGO). Posljednjih godina Strategija ostaje ista, ali gotovo svaki novi ministar zaštite okoliš mijenja plan gospodarenja otpadom. Mediji slijede političke prioritete i nedovoljno informiraju o obvezi promišljanja o problemu otpadao prije nego što otpad nastane. Hrvatski građani nisu dovoljno educirani da otpad nastaje već u nabavi. S druge strane proizvođači i trgovci sustavno bezbrojnim promidžbenim porukama potiču građane da pretjerano kupuju. U Zagrebu je, nakon više od dvadeset godina, „potiho“ nestao jedini javni veliki (jumbo) plakat o prevenciji otpad. Mediji redovito informiraju kada političari otvore novo reciklažno dvorište, što je neprijeporno pozitivno, ali nikada nema vijesti o zatvaranju ili premještanju postojećeg.
Ulaskom u tranziciju otvora se niz velikih trgovina (supermarketa) i građani lakše kupuju, ali vrlo rijetke su RH vijesti da se tako bitno povećava količina ambalažnog otpada. Pakiranje robe povećava profit trgovaca, ali isključivo kupci plaćaju dodatnu ambalažu. Građani i plaćaju povećane troškove postupanja sa otpadnom ambalažom. On line trgovina još više povećava količinu otpadno ambalaže. Komfornije je kupovati jednom tjednom u centru sa velikim parkiralištem, a još je ugodnije naručiti robu iz fotelje uz dostavu na kućnom pragu. Moderno trgovanje je na prvi pogled jeftinije, ali bitno su veće i opasnije ugroze okoliša i osobito zdravlje ljudi.
Odlaganjem otpada u RH se nadoknađuju povećani troškovi gospodarenja otpadnom ambalažom (prvenstveno plastikom i papirom). Hrvatska se nalazi među EU zemljama koje najviše odlažu otpada i stalno je prijetnja uvođenje EU penala. Građani nisu ni informirani da za svaki kilogram nereciklirane plastike RH već plaća EU penale.
Usporedba učinkovitosti provedbe mjera izbjegavanja otpada (Izvor: eurostat)
Zemlja | BDP (USD) | Količina otpada (kg/a) 2004 | Količina otpada (kg/a) 2022 | Omjeri BDP 2022/2004 | Razlika otpada (kg/a) |
---|---|---|---|---|---|
Austrija | 56.036 | 580 | 803 | 1,38 | 214 |
Bugarska | 15.885 | 260 | 375 | 1,44 | 148 |
Grčka | 23.400 | 430 | 510 | 1,18 | 316 |
RH | 21.865 | 305 | 475 | 1,56 | 289 |
Italija | 39.003 | 480 | 540 | 1,13 | 925 |
Mađarska | 22.141 | 410 | 460 | 1,12 | 295 |
Rumunjska | 18.494 | 340 | 305 | 0,90 | 395 |
Slovenija | 32.610 | 480 | 480 | 1,00 | 717 |
Srbija | 12.282 | 265 | 294 | 1,11 | 84 |
Njemačka | 54.343 | 580 | 610 | 1,05 | 1.464 |
U usporedbi sa susjednim zemljama i Njemačkom RH najmanje učinkovito provodi mjere smanjenja nastajanja otpada. U novom mileniju RH je najviše povećala količinu komunalnog otpada (56 %). Prema formuli Svjetske banke (WB) Hrvatska je najmanje smanjila količinu otpada (manje su samo Srbija i Bugarska). RH među EU zemljama prednjači u odlaganju otpada te naročito prekoračuje ciljanu vrijednosti smanjenja količine odloženog biorazgradivog otpada (otpadni papir je također biorazgradivi otpad). S druge strane mediji spremno dočekuju vijest kada odlagalište otpada ili centar za gospodarenje otpadom smrde. Sve češće su vijesti o požarima skladište ili pogona za recikliranje plastike. Hrvatska vrlo malo provodi EU legislativu o smanjenju otpadne ambalaže. Odlaganje odvojeno sakupljenog otpada povećava troškove i naročito je štetno, te zabranjeno EU legislativom.
Uredio Zlatko Milanović